Tuesday, January 29, 2008

KEMENANGAN YANG TIDAK DIDUGA 2008

Pada 29Januari 2008, hari Selasa bertempat di Dewan Bankuet,DBP Kuala Lumpur aku menghadiri majlis Penyampaian Hadiah Saayembara Mengarang Sempena 5O TAHUN MERDEKA dan aku memilih genre cerpen untuk pertandingan ini. Syukur alhamdulillah, aku telah mendapat johan dalam pertandingan ini. Tajuk cerpenku MALAR HIJAU. Majlis telah dirasmikan oleh YB Dato' Seri Syed Hamid Albar, Menteri Luar Negeri Malaysia. Tempat kedua dimenangi oleh Prof Emeritus Dato' Shahnon Ahmad dengan cerpennya bertajuk Papan Sekeping. Tempat kedua seterusnya Aminah Mokhtar dengan cerpennya Istana Cinta Ayah. Ketiga Abdul Rahman Che Mat, cerpennya Seekor Anjing Kurap dan Sebungkus Nasi dan tempat ketiga seterusya Mahizan Hussain dengan tajuk cerpennya Lirik Jazz Red Baker. SAGU HATI pula Wahyu Budiwa Rendra A.Wahid,Haji Mohamed Ayob Yasin, Zul Fikri Zamir Mohamad Munir, Ahmad Nazri Mohd.Sham, Shahnon Ahmad,Asmidar Alias, Masniah Kalyubi, Rahimah Muda, Nor Faridah Abdul Manaf dan Ruhaini Matdarin.
Pada majlis itu aku ingin bertemu Mahaguruku semasa mengajarku subjek Penulisan Kreatif, siapa lagi kalau bukan Dato' Shahnon Ahmad. Malangnya beliau tidak hadir. Namun aku mengucapkan ribuan terima kasih dengan beliau kerana banyak membimbingku. Semasa di universiti Cerpen Gingga Maru terhasil dan tersiar di Dewan Sastera kerana bimbingannya. Terima kasih Dato'.

No comments: