Sunday, January 27, 2008

ANUGERAH JUARA LAGU KE 22.

Aku tidak pernah ketinggalan menonton anugerah Juara Lagu sejak dahulu hinggalah sekarang. Tadi aku telahpun menontonnya sambil menyiapkan kerja sekolah dan beberapa tekaanku sebagai juri profesional tidak rasmi di rumah ada yang tepat dan tidak. Cuma aku tidak berapa setuju dengan persembahan terbaik. Aku kasihan dengan peserta-peserta yang buat persembahan menarik disertai vokal yang mantap dan SENTIASA ADA KELAINAN! kerana aku pernah menyaksikan persembahan artis lelaki tersebut di hotel dan persembahan pada malam itu tidak ada kelainan. Stariotaip. Bila artis itu keluar sahaja ada ahli keluarga yang menjerit "mesti ada silap mata! Tengoklah.." Rupa-rupanya tepat. Sebagai peminat, aku mahukan kelainan daripadanya.
Aku cukup suka dengan persembahan Datuk Siti, Aisyah dan Ramlah Ram. Mendengar suara Ramlah Ram aku seperti dibuai gelombang. Suaranya terlalu asyik. Aku terpesona dengan senikata lagu Dirgahayu tersebut. (Begitu juga dengan lagu Samudera.) Terlalu puitis. Pengunaan unsur tanah, air, api dan angin membuai perasaan. Nasib baik vokal terbaik dan kategori yang lain ada markah dari juri.... JIKA TIDAK ....... ANDA SENDIRI TAHU RENTAK DAN PLOT KESUDAHANNYA. Namun begitu sekalung tahniah kepada peserta-peserta yang memberikan persembahan yang terbaik... Dan mantap, walaupun di sudut hati mereka mengharapkan minda penontonnya bijak membuat pengundian.

Melihat artis yang melaram dengan baju yang mahal tetapi murah dari segi kesopanan.... Berkemban, belah sana sini dan ada yang pendek.... Sudah tiba masanya mereka BERHIJRAH DALAM KEHIDUPAN, daripada yang tidak elok kepada yang elok dan aku berdoa mereka semua berpakaian lebih baik pada masa akan datang. Amin. Biarlah hari ini lebih baik daripada hari semalam dan hari esok lebih baik daripada hari ini. Kerana kita BARU SAHAJA MENYAMBUT MAAL HIJRAH. Tahun baru dalam kalender Islam.

No comments: