Thursday, October 18, 2007

HARI RAYA AIDIL FITRI

Tahun ini malam hari pertama Hari Raya Aidil Fitri aku dan keluarga berada di Parit Raja kerana pada tahun lalu giliran di Parit Sulong. Pada jam 5 pagi aku ke rumah ibu mertua membantunya memasak juadah seperti lodeh, ayam masak kicap, sambal tumis udang dan sebagainya. Tahun ini agak kelam kabut sedikit, maklumlah hari Rabu baru cuti bermula, aku baru sahaja hendak mengemas. Seminggu sebelum Hari Raya aku terlibat melatih anak murid Pertandingan Bercerita Cerita Rakyat. Setiap hari pula jam 3.30 aku akan kem rumah ibu mertua yang terletak berhampiran dengan rumahku untuk memasak hidangan berbuka puasa. Malam baru pulang ke rumah. Itulah rutin hidupku yang menyebabkan masa untuk mengemas di rumah sendiri tiada.
Selepas bermaafan dan ke pusara bapa mertua, aku balik ke Parit Sulong. Petangnya aku kembali semula ke Parit Raja untuk melakukan persiapan kerana pada pagi Hari Raya ke dua ada marhaban. Aku hanya masak kuetiou kerang dan kebab. Selesai majlis aku kembali ke Parit Sulong kerana malamnya aku dan keluarga mengadakan tahlil arwah abah. Sekali lagi aku memasak. Menunya ikan siakap 3 rasa, sup campur (cendawan, tahu kering, telur putih kukus, karet dann soon), tahu masak halia(ala-ala tahu Jepun), ayam kampung masak kari tanpa santan dan sambal belacan serta ulam. Seronoknya, hilang penat aku memasak kerana tetamu makan dengan seleranya. Selesai majlis, kawan baikku semasa study di USM singgah ke rumah. Mereka sekeluarga dalam perjalanan ke Kuala Lumpur.

No comments: