Saturday, September 8, 2007

Perasmian Tugu tentera Australia di Pt sulong

Pada 4 September - Selasa, aku dan pelajar-pelajar Tingkatan 6 bawah ke Parit Sulong untuk menyaksikan perasmian tugu memperingati tentera Australia yang terbunuh di Parit sulong semasa menentang Jepun semasa Perang Dunia ke 2 (1942).

Apa yang paling menarik dan aku terharu pada keesokkan harinya pengarang buku sejarah PT Sulong iaitu Lynette Ramsey Silver dalam bukunya THE BRIDGE AT PARIT SULONG: AN INVESTIGATION OF MASS MURDER.(kalau tak salah ejaannya daripada Australia ) mencari aku di sekolah kerana mahu memberikan buku yang amat berharga itu. Terima kasih Leynette! walaupun anda orang yang terkenal dalam bidang penulisan tetapi datang berjumpa aku yang daif ini. Aku merasakan kalau penulis hebat di Malaysia tidak akan mahu bagi free buku yang mahal tersebut dan mahu cari aku. Aku cari dia adalah agaknya... dan entah dilayan atau tidak... Inilah sifat-sifat berhemah yang kita perlu ada. Sementelah pula sejarah tanah air.... orang luar pula yang menulisnya.

No comments: